Târca Vitan – Ciopplensis

A trebuit ajung la locul unde a copilărit tata. O singură dată m-a adus aici, a arătat spre casă şi a spus:

Aici am crescut eu!

Atât. S-a salutat cu nişte oameni pe care-i ştia din copilărie şi duşi am fost. Nu a simţit nevoia pună ancore cu poveştile pe care mi le spusese de atâtea ori despre locurile astea. Nu acolo era odaia unde arunca cu cuţitul în tavan, nu acolo era ieşirea prin grădină unde sărea gardul la bulgari să mănânce roșii cât pumnul, nu acolo a fost casa lui Maciste (prietenul din copilărie), nu pe gardurile astea umbla motanul Rocky, nu pe aici băga tatamare calul Cezar în curte, nimic. Nici măcar o singură vorbă. De ce? Nu l-am întrebat niciodată. Poate amintirile alea îi făceau rău cumva şi am vrut -i respect integritatea sufletească.

Dacă intri astăzi pe Intrarea Detaşamentului, poţi vedea cu uşurinţă acoperişul casei pe unde s-a perindat. Încă se mai păstrează cărămida proprietăresei. De cum păşeşti, lumea se preschimbă. Leapădă nişte haine şi te trimite fix la Dracu-n praznic, în mahalaua lui 1940, unde făcea colţ cu Cioplea. Niciodată până astăzi nu am înţeles de ce spunea tata  a stat pe Vitan colţ cu Cioplea. Acest Cioplea nu există în vocabularul bucureştenilor de astăzi. Deși a rămas înscris pe două repere majore: Cimitirul româno-catolic şi Biserica Romanocatolică Cioplea (sau Ciopplensis, cum scrie pe latineşte pe o placă monumentală în interiorul ei).

Revenind la visăraia care cuprinse, după circa un sfert de drum încep simt miros de ţară, de bălegar sănătos şi de viaţă bună. Săracă, dar bună! Şi cumva, toate poveştile lui taică-miu, începeau conceapă imagini mişcătoare în mintea mea, văd copiii, aud glasurile, simt în nări un fascinant Bucureşti a cărui inimă o credeam pierdută cu desăvârşire. Dar aici, în dărâmăturile astea şi în rezistenţa pe care o pun în faţa emancipării şi evoluţiei, am găsit nucleul cel adevărat al celor care au avut puterea se lepede de vieţi pentru neam şi rege.

Biserica Târca Vitan din București, Calea Vitan

dsc_6545

Cimitirul din Cioplea

dsc_6562

 

Leave a Reply

