Vocativul lui Felipe

Felipe este personajul imaginar căruia i-am răspuns eu la e-mail într-un interviu la o firmă de IT (lăsăm la o parte faptul că după 10-15 ani de muncă, la 37 ani, particip la un test de logică în care se spune că cineva are 10 mere din care s-au extras 3, câte mere s-au extras în total? şi la altul la care trebuie să răspund la un e-mail). A, și am trezit wow-uri pentru că n-am lucrat pe ciornă!

Poate nu aţi ghicit deja, dar sunt cei care m-au întrebat ce salariu vreau. Şi da, am ajuns la interviu până la urmă (uneori mă uimesc şi pe mine).

Bun. Îi răspund eu la e-mail lui Felipe şi vine Marketing Managerul care îmi corecta testele. Şi îmi face observaţia următoare:

Hello, Felipe! se scrie corect Hello Felipe,

Motivaţia a fost că semnele de exclamare înseamnă în e-mail că țipi la client. Desigur, virgula era în plus iar entuziasmul era ceva nemaiauzit. Acum, ceva-ceva, ştia ea. Pentru că “Hello, Felipe!” are un frate mai mare, şi anume pe cordialul “Dragă Felipe,”. Doar că mie nu îmi era drag Felipe.

Ce s-a întâmplat, de fapt?! De-a lungul ultimilor ani, foarte mulţi tineri fără cultură generală şi studii amănunţite, s-au trezit că sunt corporatişti. Pe principiul vă luăm de mici şi vă creştem noi. Dacă flaconul de 7 ani petrecuţi cu familia până la şcoală are soluţie diluată în el iar strecurătoarea din căpuț are găuri mari, atunci noul recrut ia de bun tot ce-i va servi instituţia de origine vestică (în care cel puţin regulile gramaticale  și fonetice sunt altele), aşa cum laptele dulce ia de bun cheagul pentru a face împreună o minunată brânză. Tot așa a apărut la noi renumitul locație folosit pentru loc, zonă, spațiu, sediu etc. sau foarte special fără grad de comparație în limba română.

Orice întâmplare ulterioară, caracterizată de relaţia cu un client, modelează în ei (din ce în ce mai bine) experienţa unei maşinării de vânzări lipsite de orice formă de emoţie sau sentiment. Iar toate acestea, în defavoarea societăţii noastre. Nu mai spun a limbii.

Este motivul pentru care veţi întâlni, în general, pe cei mai populari textieri ca având cel puţin 35 ani în etate. Adică ante1989.

Biserica Izvorul Tămăduirii de pe strada Monetăriei din București

DSC_6844

Leave a Reply

